Logo Copyright © 2007 NCCG - All Rights Reserved
Return to Main Page

RESURSER

Ansvarsfraskrivelse

Introduksjon til GNPK

Sannhetens symfoni

Nøtteskal

Frelsesplan


Generelt

Artikler

Bibelkurs

Høytider

Intervjuer

Kulter

Norge

Olivengrenen

Profeti

Sabbatstaler

Diverse

Akutt hjelp!

Barnehjem

CD-ROM

Copyright

Donasjoner

Kalender

Kontakt

Menigheter

Publikasjoner


    159. Chag haMatzah 2018 VII Utdanne av lærerne fra den rest som er tilsidesatt


    Introduksjon

    Chag haMatza sameach og Shabbat Shalom kol beit Yisra'el og Mishpachah! Velkommen til den siste dagen i den syv dager lange festivalen og til slutten av vårfestivalene. Jeg beklager at vi ikke har vært i stand til å produsere noe (materiell) for hver enkelt av dagene på usyret brøds høytiden som vi har pleid å gjøre. Dårlig helse og andre uforutsette hendelser har kommet i veien for planene våre om å ha flere sammenkomster dette året. Men det er ingen tvil om at Yahweh har arbeidet blandt oss og jeg kan absolutt vitne om det for mitt vedkommende.

    Liknelser om Riket

    Når jeg holdt på med å finne ut hva Yahweh ville at jeg skulle snakke til dere om i dag ble jeg ledet til et skriftsted i det 13. kapittel i Matteus evangelium som jeg skal ta opp igjen om en liten stund. (Kanskje dere vil åpne biblene og ha Matt.13 klart). Det danner konklusjonen på en sekvens av illustrasjoner eller liknelser for å gi talmidene (disiplene) et klart bilde på hva himmlenes rike ser ut som. Yah'shua (Jesus) begynte med den velkjente liknelsen om såmannen, som ofte snakkes om (Mt.13:1-23) etterfulgt av liknelsen om hveten og klinten (Mt.13:24-29), liknelsen om sennepskornet (Mt.13:31-3?) og liknelsen om surdeigen (Mt.13:33). To ganger stoppet Han for å forklare hva liknelsene betydde og hvorfor de var nødvendige, for så å forklare for de forbausede talmidene (disiplene). En av grunnene for liknelser, sa Han, var for å holde Himmelens dype ting gjemt for utroende for å ikke kaste perler for svin så de ble trampet på som om de ikke hadde noen verdi. Han siterte fra navien (profeten) Jesaias og sa:

      "Jeg vil åpne min munn og tale i lignelser,
      bære fram det som har vært skjult
      fra verdens grunnvoll ble lagt"
      (Mt.13:35, 2011)

    Overraskelsen over oppstandelsen

    Med andre ord er det tider og sesonger for avsløring av skjult emet (sannhet). Vi pratet om en av disse her om dagen - hvordan Yahweh skjulte mysteriet om oppstandelsen slik at spesielt Satan ikke kom til å ha noen idé om det som kom til å skje. Og hans uvitenhet ble bevist ved det faktum at Yah'shuas (Jesu) död på Pesach (Påske) fikk de demoniske hærene og deres menneskelige medhjelpere til å feire. Hadde de visst at Han ville oppstå på den tredje dagen, garanterer jeg dere at de ikke hadde feiret!

    Holder Satan uvitende

    En annen grunn for at himmelske sannheter blir holdt skjult med vilje i liknelser og på andre måter i Skriften er for at Satan og hans etterfølgere skal holdes uvitende om hendelsesforløpet og hvilken natur endetidshendelsene kommer til å ha. For å ta som eksempel den syriske krigen: Den satanistiske politiske eliten forventet seg ikke å bli overvunnet etter å brutalt ha valset seg gjennom utallige nasjoner, Irak og Libya inkludert. Likevel gikk både satanister og troende på linje med Albert Pikes sataniske fortelling som om den skulle være skrevet i sten.

    Psykisk sødme

    I åretall har jeg sagt at den endelige dommen ikke er nært forestående, bare en dom som er innledende. Man må ha Ruach (Ånden) for å tyde Davaret (Ordet) og hvis ikke man har Ruach (Ånden) vil du komme på avveie, dette er en grunn til at profeti har blitt laget på den måten den er laget. Alle de som klynger seg til den falske Israelberettelsen kommer til å bli forvirret når tolkningene deres viser seg å være falske. Bare for noen dager siden forsøkte jeg å forklare til en innvidd pinsevenn hvorfor måten han oppfattet jødene på var feil men han avviste bestemt å prate om saken. Det er en spesiell 'fortryllelese' i falsk lære og Satan strekker seg langt for å legge til kunstig psykisk sødme som ligner på Ruach (Ånden) men som er en forfalskning for å lure troende.

    Alle syv Ånder tilstede

    Den siste illustrasjonen i rekken med liknelser i Matteusevangeliet er spesiellt intressant når det gjelder dette. La meg lese det for dere først og så spørre dere hvis dere har lagt merke til noe i dag - siden vi har fordelen av å ha tilstede rikt mål fra alle Syv av Elohims (Guds) Ruachot (Ånder) - og spesiellt i dag, en fylde av Ruach haSukkot eller Ruach Shibi'i - noe som du kanskje ikke har sett før. Jeg har sjekket opp en god del oversettelser og de stemmer alle overens.

    Liknelsen om fiskegarnet

    Så her er skriftstedet som jeg skal dele opp i fire deler som utgjør det hele:

      (1) "Atter er himlenes rike likt en not som kastes i havet og samler fisk av alle slags; når den er blitt full, drar de den på land og setter sig ned og samler de gode sammen i kar, men de råtne kaster de bort.

      (2) "Således skal det gå til ved verdens ende: englene skal gå ut og skille de onde fra de rettferdige og kaste dem i ildovnen; der skal være gråt og tenners gnidsel. Har I forstått alt dette?

      (3) "De sier til ham: Ja.

      (4) "Da sa han til dem: Derfor er enhver skriftlærd som er oplært for himlenes rike, lik en husbond som bærer frem nytt og gammelt av det han har" (Mt.13:47-52, 1930).

    Garnet i gammeltestamentlig profeti

    Så la meg oppsummere og så vil jeg åpne for innspill fra dere. For det første: Himmlenes Rike er en separerende kraft og Yah'shua (Jesus) bruker bildet på et fangstgarn for fisk. Først av alt trenger vi å forstå bildet på garnet bedre fordi dette har blitt brukt før men med Satan som fiskeren:

      "Er du ikke fra fordums tid Yahweh min Elohim (Gud), min Hellige? Vi skal ikke dø. Yahweh! Til å fullbyrde dom har du satt dem. Du vår klippe! Til å straffe har du gitt dem fullmakt. Du som er ren av øine, så du ikke kan se på ondt og ikke er i stand til å skue på elendighet! Hvorfor ser du på troløse, hvorfor tier du når den ugudelige tilintetgjør den som er rettferdigere enn han? Du har jo gjort med menneskene som med havets fisker, som med krypet, som ingen herre har! Dem alle drar de op med krok, samler dem i sin not og sanker dem i sitt garn; derfor gleder de sig og jubler. Derfor ofrer de til sin not og brenner røkelse for sitt garn; for de gir dem deres fete lodd og deres kraftige mat. Men skal de derfor fremdeles få tømme sin not og uavlatelig slå folkeslag ihjel uten skånsel?" (Hab.1:12-17,1930)

    Garnet som keiserlig aggresjon og ødeleggelse

    I vårt skriftsted i Matteus 13, gjør Yahweh det som Han hittil har tillatt andre å gjøre i nasjonene. I Habakkuk symboliserer garnet keiserlig aggresjon og ødeleggelse, og navi(ene) (profetene) klager på Elohims (Guds) tilsynelatende likgyldighet når det gjelder lidelsene som er påført de mer rettferdige av disse onde fiskere. I en profeti profetert av Esekiel om Egypt leser vi:

      "Fiskerne klager, og alle de som kaster krok i strømmen, sørger, og de som setter garn i vannet, er motløse" (Jes.19:8, 1930; andre ref.:Esekiel26:5,14).

    En kosmisk Chag haMatzah

    Det samme keiserlige språk som ble brukt av Habakkuk da blir brukt av Yah'shua (Jesus) i Matteus. Dette blir ingen snill afære. Så hva er det Frelseren gjør i dette siste bilde på Himmlenes rike? Han forteller at den siste separasjonen vil bli voldsom, at samme type vold som ble brukt av de onde nasjonene vil bli brukt. Nå blir dom vendt 180 grader og det som ble utdelt av de onde mot de rettferdige blir nå utdelt til de onde til slutt. Dette er endetids-bilde som passer alt annet vi vet om denne tidsperioden når det gjelder profeti. Dette er en kosmisk Chag haMatzah (Usyret brøds festival) hendelse der Yahweh renser ut ondskapens gjær fra hele planeten, og Han gjør det med samme øye for detalj og på en måte som er fullstendig uten kompromiss på samme måte som vi skal kvitte oss med syndens gjær ut av våre egne individuelle liv. Det er det første punktet.

    Guddomelige bøddler som renser

    Det andre punktet er at malakim eller engler vil være disse fiskerne. De er de som separerer. Dette må derfor bety at malakim (engler) er veldig involvert i renselsen som vil pågå i de siste dager. De er de som utfører domskjennelsen, det som Yahweh avsier. Det er de som tar vekk menneskenes chametz eller gjær som truer med å spre seg i eller overvelde hele verden, inkludert Yahwehs eget folk. Deres jobb er å skille de ugudelige menneskene fra de hellige og å kaste de ugudelige inn i ilden og du kan se på dette som både en prosess og en hendelse. Prosessen får de ugudelige menneskenes samvittighet til å bli brent i dommens ild, og hendelsen er den å kastes inn i ildhavet. Og detter er ikke bare ødeleggelsen av de ugudelige fra jordens overflate men også de politiske og sosiale strukturer og systemer som de har satt opp også. Dette er en fullstendig renselse av ugudelig Chametz (gjær) fra Yahwehs, nå for øyeblikket, veldig forurensede planet.

    Det merkelige tilegget

    Jeg kan tenke meg at talmidim(ene) (disiplene) som hørte på Yah'shuas (Jesu) ord var i en tilstand av ærefrykt, sjokk og glede, siden livet under romerrikets dominans hadde vært langt fra trivelig. Så han sier: "Der skal være gråt og tenners gnidsel. Har I forstått alt dette?" Og hva svarer de med? "Ja." Og det, kan du anta, at skulle ha vært slutten på det. De onde vil bli dømt og kastet inn i ilden og de rettferdige vil bli spart fra pinen på grunn av de ugudelige. Men nei, Yah'shua (Jesus) tillegger dette, ved første øyenkast, veldig merkelig tillegg, som henger sammen med det han akkurat sa om dommen. La meg lese hva det neste Han sa var fra en direkte oversatt oversettelse slik at du letter får tak i sammenhengen:

      "Og Han sa til dem, derfor hver Torah-lærer(skriftlærd) som har blitt opplært for Himlenes Rike er som en herre over en husholdning som bringer ut fra sitt skattkammer det som er nytt og det som er gammelt" (Mt.13:52, NRSV - direkte oversatt fra engelsk).

    Nødvendig med erfarne lærere

    Hvis troende skal skjønne hva som foregår i endetidene med kaoset og volden som skjer og som vil skje så må det finnes lærde Torah-lærere i den messianske forsamlingen (kirken) som, slik en samvittighetsfull ektemann og far lærer sin famile, sitter på et skattkammer av bibelkunnskap og visdom som inneholder både gamle sannheter og nye. For en interessant og merkelig ting å si. Og Han forklarer ikke mer. Han lar det være uten flere kommentarer. "Og det skjedde da Yah'shua (Jesus) hadde endt disse lignelser, blir det sagt i liknelsen, da drog han bort derfra". Etter denne avgjørende viktige yttring om Himlenes Rike og dets karaktertrekk, tillegger Han en bemerkning om hvor nødvendig det er med erfarne lærere i forsamlingen som bruker både det som er "nytt" og "gammelt". Hva mente han med det? Og hvordan er dette aktuelt for Chag haMatzah (Usyrede brøds festival) tiden?

    Alle nye lærere i Israel

    Så hvem er Torah-lærerne her? Talmidimene (disiplene) selv! Sannferdige i identitetene sine, fordi de er født på nytt og blir opplært av Mesteren (de har vært på farten og har hatt det samme som tre år universitetskurs), de sanne talmidimene (disiplene) forstår! De er alle lærere men ikke slik som lederne i landet deres. Alle de gjenlevende er lærere også, men ikke som de kirkelige som lever etter tradisjon. Hvordan kan de være lærere? Fordi de er disipler - så er de disiplinerte, opplærte og instruerte, av Mesteren, for tjeneste i Riket. De forstår og lever det livet eller den livsstil som Riket skaper. Og det aller viktigesten - og det er derfor Yah'shua (Jesus) la det til på slutten av liknelsene sine om Riket - de ser fram mot Rikets triumferende framtid. De er i fortsettelsen av Israel men de gjentolker Israels skrifter og handlinger i lyset av den nye åpenbaringen de har mottatt. Nå ser de fortiden i forhold til personen Yah'shua (Jesus) fra begynnelse til slutt.

    Kvalifikasjoner for å undervise

    Nå før noen løfter hendene i skrekk og gru og insisterer at de ikke er begavet til å være lærere, la meg si dette. Sanne, forsamlinger har Torah-lærere som er begavet og kalt til dette henseende, akkurt som hver mann (ektemann og far) er kalt til å være Torah-lærer i sin husholdning og videre ut, og hver mor er en delegert Torah-lærer for barna sine når han ikke underviser familien sin eller individer i den. Ikke alle her er en evangelist eller en misjonær, alikevel er hvert medlem et vitne, ikke sant? Ikke alle er kalt til å være en navi (profet) men vi er alle kalt til å profetere om Yah'shua (Jesus) (Åp.19:10). Ethvert medlem er en lærer også, med det forbehold at vi alle er kalt til å ikke lære bort mer enn det vi faktisk vet at er sant og hva Ruach haQdesh (Den hellige Ånd) åpenbarer til oss. Alt vi trenger å gjøre er å holde oss rene (ved å få syndegjæren ut av livene våre), studere Skriften, be og lytte oppmerksomt til hva Ruach (Ånden) forteller oss.

    Begge testamentene er nødvendige

    Som leder oss til dette med "gammelt" og "nytt". Generelt sett så skal vi ikke avise det gamle for det nye. Det nye, i denne sammenhengen, er å få nye innsikter sanket fra Yah'shuas (Jesu) liknelser i lys av de gamle sannheter, og andre veien rundt. Dette betyr, så klart, at vi må kjenne vår Tanakh eller gamle testamenter grundig. Du kan bare ikke være en sunn talmid (disippel) eller lærer og anta at alt du må vite er det du har i de Messianske skriftene (Nye testamentet) dine. Det nye kan ikke ha noen mening uten det gamle. Og det er alt for mange kristne som påstår at det gamle har opphørt og at det ikke er relevant lenger. Det finnes til og med en prominent gruppe som vil bare bruke Apostlenes gjerninger!

    Definere det 'nye'

    Det "nye" er først og fremst det Yah'shua (Jesus) lærte bort til sine talmidim (disipler) som i hovedsak er gjengitt i de fire evangeliene men også andre steder. Det er også det som Han lærte bort etter sin oppstandelse og opprykkelse og hva Han har åpenbart siden den gang, og det han vil fortsette å åpenbare. Han lærte opp Paulus på denne måten og åpenbarte innholdet i Åpenbaringens bok til Johannes på denne måten også. Åpebaring pågår stadig, det har vi insistert på de siste 30 år, men det bygger alltid på det som var før. Det starter med Tanakhen (Gamle Testamentet) og fortsetter i det Nye. Alt må harmonisere og utvide seg fra det som var åpenbart tidligere og åpne for de mange skjulte sannheter fra det gamle.

    Hver troendes liv i Messias er en ny åpenbaring

    Jeg vil foreslå at hver eneste troende har med seg noe "nytt". Ja, du - ditt liv i Messias - er en 'ny' åpenbaring. Du er Messias åpenbart på en unik måte men fundamentet ditt er fra det "gamle", og det er det som kobler oss alle sammen og forsikrer at vi lærer bort samme emet (sannhet). Du kan bidra til Riket og være med og utvide det gjennom å vinne sjeler og å bygge opp mennesker.

    Det 'nye' som livspust

    Dere er de som er kalt - mann og kvinne, gammel og ung. Alle er kalt inn i det kongelige Melkiseks prestedømme. Alt du trenger å gjøre er å være trofast til det du vet og være forberedt på å motta hva enn "nytt" som du får fra Ruach (Ånden). Og tilslutt, "ny" betyr ikke bare annerledes, slik som en ny innsikt inn i guddommelig tavnith (mønster), for eksempel. Som det 'Nye Pakt', som er både en 'fornyelse' av både noe som er gammelt (som den moralske Torah) og frambringelsen av noe helt annerledes som så fullfører det "gamle", så det "nye" som du bringer fram kan simpelthen vare en forfriskning - et pust av chayim (liv) inn i noe som tidligere bare var 'bokstav' men nå blir 'ånd' (2 kor.3:6). Til sist så er vi alle kalt til å være kanaler for Yah'shuas (Jesu) Chayim (Liv), å virkeliggjøre Han for andre.

    Konklusjon

    Jeg ber at du må reise fra disse vårfesivalene fornyet, forfrisket og optimistisk. Krokene og garnene er kastet ut både for å frelse og å fordømme. Den viktige tingen er hvordan du blir sortert. Det er en voldsom tid og tidene kommer til å bli mer voldsomme men det kommer også til å bli enn progressivt mer og mer herlig tid for Messias sanne kropp. Velkommen tilbake til ordinær Sabbat i morgen og jeg ber at resten av Festivalen (denne dag) vil være en mulighet for deg til å søke Yahwehs ansikt mens de Syv Ruachot (Åndene) er rikelig til stede. Amen.

    Oversatt av Kari Annette Enger

    Original sermon in English

    Laget: 7. april 2018
    Oppdatert: 7. april 2018

    Copyright © 1987-2018

    Yahwehs Nye Pakts Forsamling